Il Duomo de Pisa, Franco Cosimo Editore, 1995. ISBN 88-7686-614-0, SLP 726.60945551 DUO I 39719 Biblio. Comunale de Pisa)
1.Anem-hi! Quina cosa vol dir la Piazza dei Miracoli?La Plaça Pisana. Aquest espai convertit en una joia de l'art universal. Aquest espai ample, a diferència dels espais similars mediterranis, atepeïts de construccions a cinc metres de distància, - d'arquitectura judeo-islàmica -.
2.I ja ens trobem amb el famòs Buscheto, - amb una 't' tot i que semble imposible -, creador del primer diseny del Duomo de St. Maria. Repetidament comparat...
3.La importància de la columna. (Veure foto).
4.Il Duomo e la sua Facciata, per Antonio Milone. pp.191-206. Molt bo el Milone!
5.La distinció entre opere tedesche, - el que anomenem normalment gòtic -, i “quelle medievale che si richiamavano alla tradizione classica, vale a dire le architetture romaniche; una distinzione, si badi, presente nella storiagrafia artistica toscana a partire della quattrocentesca Vita di ser Filippo Brunellesco di Antonio Manetti, dove si esaltava la linea continua che legava le architetture fiorentine ritenute dell'età di Carlo Magno ( come la chiesa dei santi Apostoli, del XII secolo ) e gli edifici di Brunelleschi.” p. 191. Doncs, podem entendre amb més claretat l'origen del Renaixement italià com un aprofondiment del romànic. Mentre la resta d'Europa s'hi complaïa en el gòtic a l'Itàlia s'hi desenvolupava una cultura d'arrel romana clàssica, - Dante estudia Virgili -, que portará, - amb altres ingredients necessariament -, cap el Renaixement.
6.“(...) simbolo d'una percepcione medievale dei monumenti, nella quale si fondevano episodi fantastici, culto delle reliquie e gusto dello straordinario e dell'inverosimile.” p.192.
7.“Questo tempio, il quale fu fatto con ordine e disegno di Buscheto Greco da Dulicchio, (...), fu edificato et ornato dai Pisani d'infinite spoglie condotte per mare, esssendo eglino nel colmo de la grandezza loro, (...)”(Vasari, 1568, I, p. 78.)” p. 191. I continua el·logiant l'art de Buscheto en compaginar,- ReadyMade -, aquesta enorme diversitat de materials per tal de crear molto ingeniosamente una obra homogènia.
8.“(...) il numero delle navate, cinque come nelle chiese di Roma.”p. 192.
9.Pisa seconda Roma. p. 192
10.Referència al domini de Pisa sobre tota la Mediterrània a l'època de la construcció del Duomo, - sX i XI -. p. 192.
11.Els estudis de l'art pisà entre els segles XVIII i XIX retoquen la visió vasariana centrada en Florència de l'art italià. p. 193.
12.És curiosa l'orientació nord-sud de l'eix constructiu del Duomo. Normalment segueixen l'eix est-oest, de tradició judeo-islàmica. El Duomo de Florència també segueix l'eix nord-sud aproximadament.
13.Discusió al voltant de les fases constructives del Duomo.p, 194.
14.Les substitucions i les restauracions:
a)ricomposicione novecentesca, p. 194.
b)discutibile restauro degli anni cinquanta. p.194
c)frequenti restauri talvolta radicali nel corso dei secoli. p. 194
d)s'hi pot parlar d'expolio al sXVIII? p. 195.
e)(...) molte dovettero essere le critiche nell'ambiente erudito e artistico pisano(...)” sobre les restauracions del sXIX. p. 196.
f)el tono de les discusions s'eleva. Poggesi, 1865. p. 196
dijous, 23 d’octubre del 2008
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada